Eerst kreeg ik platina in Scholar of the First Sin en Dark Souls 3. Ok�, het laatste deel is een leugen. Ik heb nog steeds Master of Miracles nodig voor Dark Souls 3 (de Concord Kepts uitschakelen van de Silver Knights in Anor Londo …) Maar toch heb ik beide games vaker gespeeld dan ik kan tellen.

Dus hoe moeilijk is het? Gemiddelde. Dark Souls heeft de reputatie moeilijk te zijn, maar ik denk van niet. Ja, vijanden slaan hard toe. Maar jij ook.

Er zijn hier geen “ballensponzen”. Ben je geraakt voor de helft van je gezondheidsbalk? Stel je voor dat je ze voor bijna hetzelfde kunt terugslaan. Je gaat vaak dood, en in tegenstelling tot veel andere spellen is er geen erg genereus checkpoint-systeem.

Maar onthoud: mijn zoon versloeg (met wat hulp van SunBro) Dark Souls 2, inclusief de DLC, toen hij 11 jaar oud was. Hij heeft net Dark Souls 3 afgelopen weekend uitgespeeld. Hij is 13.

Met dat in gedachten, na honderden uren in Dark Souls 3, hier is mijn snelle terugblik.

Laten we eerst beginnen met de minpunten:

Het poise-systeem is slecht ontworpen (de laatste keer dat ik controleerde vond de community dat het poise-systeem helemaal niet werkte. Er zou een code in het spel zijn die een werkend poise-systeem mogelijk zou maken, maar deze werd verwijderd of “uitgeschakeld” voordat De ontwikkelaars die ik ken, ontkennen dit, wat prima is. Maar dan betekent het dat ze de mechanica heel, heel slecht hebben behandeld).

“Het werkt zoals verwacht.” Dus je bedoelde een storing…

Wat is evenwicht en waarom is het belangrijk?

Elke keer dat je een vijand ontmoet, heb je, afhankelijk van hun balans en wapen, de mogelijkheid om hun beweging te onderbreken (om te voorkomen dat ze ontwijken, rennen, rollen en vooral aanvallen).

Het heet een wonder. De beweging wordt onderbroken en ze worden geraakt. Een duizelingwekkende vijand is een weerloze vijand. Een dode vijand.

Dit systeem is van toepassing op zowel jou als de vijanden in het spel.

Hoe balans werkte: in eerdere Dark Souls-games kon je een harnas dragen dat je balans verhoogt en het moeilijker maakt om te wankelen en je aanvallen te onderbreken.

Hoe het nu werkt: het werkt niet. Elke vijand kan bijna elke aanval onderbreken met elk wapen dat je gebruikt.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo erg totdat je bij de tweede fout van Dark Souls 3 komt en mogelijk mijn grootste klacht over de game.

Absoluut alle vijanden zullen sneller aanvallen dan jij kunt (en een groter bereik hebben), ongeacht welk wapen je gebruikt. Heb je een groot zwaard ter grootte van een huis? Je kunt het gebruiken om sneller een aanval uit te voeren dan dat je met een dolk kunt steken. Zijn dolk? Hij zal je slaan terwijl je grote zwaard de lucht voor zijn gezicht snuift.

Dus als je het type gamer bent dat graag stoten uitwisselt met vijanden, zul je ALTIJD onder de indruk zijn.

Je enige optie is nu om het allemaal te ontwijken, de hele tijd. En dat is prima. Als dat de speelstijl is die je wilt kiezen. Dat is wat mensen doen sinds Demon Souls. Maar er was altijd een keuze.

Ik ben graag een snelle ninja. Maar er zijn ook momenten waarop ik genoeg heb van de onzin van dit spel en een zware bepantsering wil aantrekken, een vlammend ultragroot zwaard wil trekken en naar de stad wil gaan!

Vroeger kon je kiezen voor zware bepantsering en een groot zwaard en slagen uitruilen met een vijand. Ja, het zou jou pijn doen, maar jij zou haar nog meer pijn doen. Een absoluut werkbare speelstijl die niet meer werkt.

En lekker. Dit zou de structuur van dit spel moeten zijn. Maar de bewering dat Dark Souls zo’n diep vechtsysteem heeft? Ik denk niet dat dat waar is voor dit probleem.

Voor een game die sterk afhankelijk is van gevechten… is dat een grote stap terug.

Nog een klacht:

Het systeem van pacten. Dit is niet erg als je geen trofeejager bent. Het is absoluut mogelijk om het spel gedurende het hele proces te spelen en ervan te genieten zonder dat je je aan de meeste conventies hoeft te houden.

Maar wat als u op zoek bent naar de platina trofee? Maak je klaar om te malen. Veel. Want hoewel het multiplayer-systeem is verbeterd ten opzichte van de games uit het verleden, zijn er nog steeds een paar gebroken conventies die veel wachten vereisen om te worden opgeroepen of vermalen. Wacht gemiddeld 6 uur en dood keer op keer dezelfde vijanden…

(Ik kijk naar jou Blades of the Darkmoon …)

Ok� wat is goed

Vrijwel al het andere.

De omgeving is prachtig en leuk om te verkennen. Ik kan geen enkel gebied bedenken om binnen te komen